Politizacija kosmologije 2

Na pragu smo još jedne srpske podele - na darviniste i kreacioniste - pa nam samo ostaje da se nadamo da se i iz toga neće izroditi neki građanski rat.

Kako sam se jutros sabajle obavestio, predsednik Skupštinskog odbora za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo Muamer efendija Zukorlić “smatra” je da peticiju “ne treba ignorisati” i da bi “inicijativa” skorih dana mogla da se nađe na nekoj od narednih sednica Odbora, odakle će, pretpostavljam, biti prosleđena poslanicima na - razmatranje.

Za razliku od efendi Muamera moja malenkost smatra da je peticiju trebalo ne samo ignorisati nego je zgužvati i baciti u kantu za otpatke, ako ne baš i upotrebiti je u sramne klozetske svrhe. I to iz više razloga. Razlog prvi. Držim da ni Visoki odbor ni Skupština nisu nadležni za predstojeću raspravu jer pitanje stvaranja sveta i čoveka nije političko nego ili (u slučaju kreacionista) versko ili (u slučaju darvinista) naučno.

Razlog drugi. Namera sastavljača i potpisnika peticije nije - iako se Zukorliću prividelo da jeste - ispravljanje “istorijske nepravde” nanete Tvorcu vaseljene, nego navraćanje vode na vodenicu opskurantskih (i bezbožničkih) politika koje - kako sastavljači i potpisnici pogrešno misle - najbolje rezultate daju u atmosferi zasićenoj dimom tamjana.

Razlog treći. Večno pitanje - koje, da ne bude zabune, neprestano treba postavljati - da li je svet i čoveka stvorio Gospod Bog ili je svet oduvek bio tu, a čovek se u njemu pojavio nakon dugog i pobedonosnog marša kroz institucije evolucije, nema nikakav praktičan značaj za istoriju i život, kao što, s druge strane, istorija i život nemaju nikakav uticaj na opstojnost i (ne)prihvatanje kreacionizma ili darvinizma.

Uzmimo primer. U vreme mog detinjstva, dečaštva i mladosti, u SFRJotovim školskim planovima i programima - i, uopšte, u javnosti - nije se smelo ni zucnuti da je Bog tvorac neba i zemlje, pa ipak je u tom i takvom okruženju stasala jedna dr Ljiljana Čolić, koja je nadljudskim naporima sačuvala plamen kreacionizma i koja - kada je za to kucnuo čas i kada joj je Referendumski Lopov to omogućio - beše nameračila da iz školskih programa izbaci darvinizam i da kao jedinu zvaničnu verziju ustoliči kreacionizam. Da je Čolićki to počem pošlo za rukom - kao što nije - mislite li vi da bi darvinizam prekrili snegovi, ruzmarin i šaš? Ja ne mislim i - štaviše - mislim da bi mu išlo isto tako dobro kao i sada jer lična uverenja naprosto izmiču zakonskoj regulativi, a pogotovo školskim planovima i programima. Nevolja je, međutim, što u Srbiji zakonskoj regulativi izmiču i stvari koje po definiciji ne bi smele da joj izmiču, a zašto je to tako po meni je veća misterija od misterije stvaranja sveta.

Svetislav Basara
Kolumna za dnevni list Danas

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklamu ispod, unapred smo zahvalni: