Ko su vlasnici medija u Srbiji?

Srbija je dobila prvu javno dostupnu bazu podataka o najuticajnijim medijima u zemlji, povezanim kompanijama i njihovim vlasnicima. U toj bazi su i rezultati istraživanja "Monitoring vlasništva nad medijima", BIRN-a i Reportera bez granica, koje je ukazalo da politički uticaj na medije i koncentracija narušavaju celokupno medijsko tržište.

Ko je vlasnik medija u Srbiji, moglo bi da bude nagradno pitanje. Jer, vlasništvo nad mnogim javnim glasilima u zemlji - nije javna stvar. BIRN i Reporteri bez granica upozoravaju - medijsko tržište ogleda se u dve reči: "netransparentnost i politizacija". Alarmantno je i da medijskom pluralizmu preti koncentracija publike.

Prema istraživanju Reportera bez granica i Balkanske istraživačke mreže BIRN, 62,35 odsto publike koncentrisano je oko Radio-televizije Srbije, čije programe uz Radio-televiziju Vojvodine prati 23,17 odsto publike, kanale Pink medija grupe prati 16,44 odsto gradjana, Antena grupe u čijem sastavu su TV Prva i B92, prati 15,27 odsto i televiziju Hepi prati sedam odsto publike.

Sedam od 48 uzorkovanih medija ima netransparentnu vlasničku strukturu - upozoravaju istraživači Birna i Reporteri bez granica - dok dva vodeća štampana medija, Večernje novosti i Politika i dalje imaju nerešeno vlasništvo i efektivno pripadaju državi.

"Imamo na primer Politiku, imamo određenu rusku firmu, čiji je vlasnik određena osoba Aleksandar Trbović - čini mi se da se zove, međutim, kada pogledate čitav kontekst, šta se sve dešavalo, šta se pojavljivalo u medijima i slično, zapravo možete videti da iza tog privatnog dela 50% vlasništva Politike stoji Miroslav Bogićević", kaže Vladimir Kostić, član tima.

Baza je podeljena na TV, štampane medije, radio i onlajn. Sadrži podatke o vlasničkoj strukturi, povezanim kompanijama, godinu osnivanja i gde je medij registrovan. Iz baze je predstavljen primer TV N1, koja je registrovana u Luksemburgu.

"U slučaju N1, u vlasničkoj strukturi je KKR, ovde imamo i informacije ko je izvršni direktor televizije, članove menadžmenta, uključujući i uređivački kolegijum", izjavila je Nafisa Hasanova, koordinatorka Reportera bez granica.

A novinarska pitanja o vlasništvu nad medijima upućena pomoćniku ministra kulture i informisanja ostala su bez konkretnih odgovora, uz objašnjenje da to ministarstvo nije jedino nadležno, već da je pitanja potrebno uputiti i Ministarstvu privrede. Pomoćnik ministra je, bez dileme, najavio: izrada nove medijske strategije počeće tokom leta.

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklame ispod, unapred smo zahvalni

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklame ispod, unapred smo zahvalni: