Nema ni Tita da vas spasi od Ubera

Na prosvjedu taksista u Zagrebu protiv Ubera u srijedu moglo se čuti kako taksisti traže zabranu Ubera u Hrvatskoj, odnosno zabranu njihove aplikacije.

Ne može se zabraniti aplikacija, može se zabraniti usluga Ubera. Tko može nekome zabraniti da ima neku aplikaciju na smartphoneu? Pa neće Plenković ili Božinović pregledavati mobitele građana u potrazi za Uberovom aplikacijom.

Taj zahtjev zapravo pokazuje koliko je Hrvatska nespremna za nova tržišta, odnosno konkurenciju koju stvaraju novi trendovi i promjene na tržištu. O tome posluje li Uber zakonito ili nezakonito je tema za raspravu, jer se tu sigurno može naći primjera o kršenju zakona samo pitanje je – kojih zakona.

Naime, kao jednu od primjedbi koje su taksisti iznijeli je da Uberovci ne izdaju račune. Međutim, račune ne izdaju ni 'normalni' taksisti, osim ako ga ne tražite. S druge strane, Uber plaćate karticom tako da priča o neizdavanju računa od strane Uberovaca baš ne drži vodu, isto kao što ne drži vodu priča da ne plaćaju porez, jer sve dok nešto naplaćujete karticom nema šanse da Poreznoj upravi ili Ministarstvu financija to promakne.

Nadalje – taksisti zamjeraju Uberovcima to da putnici nisu sigurni u njihovim vozilima jer oni nisu licencirani taksisti. Što to uopće znači? Kao što smo kod Uberovaca vidjeli krntije od auta, tako ih viđamo i kod taksista. Ne svih naravno, ali i jedni i drugi u svojim redovima imaju vozače koji voze prastare, smrdljive i prljave aute. Osim toga, i jedni i drugi imaju neke loše vozače, tako da ono što taksisti zamjeraju Uberovcima mogu vidjeti i među svojim taksistima.

Taksisti ističu da oni, za razliku od Uberovaca, moraju imati položen ispit iz poznavanja podataka o području na kojem rade – od poznavanja ulica do poznavanja raznih znamenitosti. Samo nemojte o tome, jer svatko od nas je barem jednom doživio da ga neki taksist 'voza' kao budalu dužim putem, a u nekim se kvartovima gube čak i sa GPS-om.

Poanta optužbi takstista kontra Ubera je u tome da sve to što zamjeraju Uberu rade i oni sami. Nešto u većoj, nešto u manjoj mjeri, ali svaka kritika upućena Uberu svodi se na stvari koje rade svi.

Uber je 'dijete' modernog vremena, vremena startupa i ere u kojoj ljudi ne traže posao kod drugih, već ga stvaraju sami. Ovo drugo je razlog zbog kojeg su Uber i njemu slični često na meti uglavnom neopravdanih kritika – oni koji su navikli godinama raditi bez konkurencije na tržištu sada su u čudu jer je došao netko tko nudi isto, čak i malo bolje, za manje novca.

Sve ono što Uber predstavlja taksistima, postoji u nekoj drugoj formi u nekim drugim poslovima i gospodarskim granama.

Uzmimo primjerice medije. Zamislite da velike medijske kuće zatraže zabranu blogera, jer im uzimaju čitatelje, a rade od kuće i nemaju tvrtke. Ili recimo, da HEP zatraži zabranu prodaje solarnih ploča za kuće jer ljudi tako manje troše struju. Ili da se traži zabrana prodaje vode u bocama jer tako ljudi manje troše gradsku vodu. Ajmo ukinuti aute jer javni prijevoz zbog njih zarađuje manje. Ajmo ovo, ajmo ono... Primjera poput Ubera možemo naći svuda oko nas.

Dio Hrvatske je na žalost zaostao u nekom prošlom vremenu u kojem je postajala kao nekakva sigurnost. Ono prošlo vrijeme u kojem se država ili Tito pobrinu da nitko ne može doći nekome i reći da bi on radio to isto što i on, nego će to odrediti država i to na način da onaj koji je to radio prije ostane iz jednog jedinog razloga – radi to već 30 godina. 

Ne možete se boriti protiv tehnologije i napretka. Ne možete se boriti protiv prava korisnika na izbor, a Uber i razni drugi 'Uberi' su upravo to. Dok se neki bore protiv raznih 'Ubera', do tada će nas prestizati razne Rumunjske i Bugarske.

Merita Arslani, kolumna za Express.hr

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklame ispod, unapred smo zahvalni

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklamu ispod, unapred smo zahvalni: