Kako štrajk u Fijatu utiče na ukupnu privredu Srbije?


Rast srpske privrede od tri odsto, veruju ekonomisti okupljeni oko časopisa Makroekonomske analize i trendovi, jeste moguć. Energetika, koja je podbacila u prva četiri meseca, sada se, pokazuje statistika oporavila. No, postoje i određeni rizici.

Majski podaci ojačali su očekivanja ekonomista. Statistika beleži veću industrijsku proizvodnju, posebno rast u sektoru energetike koji je prethodnih meseci bio slabiji. Promet u trgovini na malo raste, ali na račun većeg zaduživanja. Masa plata, sa druge strane mesecima stagnira. Uz to, budžet je, kažu u MAT-u, u dovoljno dobrom stanju za najavljene povišice.

"Iz toga sledi da postoji realna prostor i da je preporučljivo ili izesno da će Vlada dopustiti rast plata do kraja godine", kaže ekonomista Ivan Nikolić.

Ali postoje i rizici.

"Najveći problem je skoncentrisan u automobilskoj industriji", napominje Stojan Stamenković.

Zbog štrajka i zaustavljene proizvodnje u Fijatu opada ukupan izvoz Srbije. Stamenković kaže da ekonomisti već duže vreme upozoravaju da sa automobilskom proizvodnjom u Kragujevcu nije kako je na početku bilo planirano. Uz štrajk, proizvodnja je stala i kod kooperanata.

"Meni se čini da tu nešto ne valja i da to jeste danas veliki problem. Veći čak i od ovih problema koje potencira MMF oko javnih preduzeća i ne znam zašto se o tom Fijatu toliko ćuti", kaže Stamenković.

Predsednik Privrede komore kaže, pak, da ne veruje da je sadašnja situacija u Kragujevcu naznaka da bi Fijat mogao da ode iz Srbije.

"Ne postoji ta informacija da Fijat to na bilo koji način na nivou korporacije planira. Sigurno je da trenutna situacija nije dobra - mi rešenje ne možemo da stvorimo", rekao je predsednik PKS Marko Čadež.

Ekonomista Miladin Kovačević dodaje da postoji više razloga zbog kojih ne veruje da će se Fijat povući. Pre svega jer je mnogo uložio u Kragujevac, ali i zbog stanja na tržištu rada.

"Srbija spada među zemlje sa najnižom cenom rada. Nismo sretni zbog toga, ali je to tako i kad se kapital seli, ili dolazi, ili rešava da li ostaje ili ne - itekako se mora voditi računa o tome", objašnjava Kovačević.

A bez proizvodnje automobila u Kragujevcu, prerađivačka industrija, jedan od glavnih pokretača industrijske proizvodnje, bila bi slabija najmanje 2,5 procentnih poena.

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklame ispod, unapred smo zahvalni

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklamu ispod, unapred smo zahvalni: